Slapeloosheid

Tips om sneller in slaap te vallen:
- Nuttig de uren voordat je gaat slapen geen opwekkende stoffen als caffeïne, nicotine, chocolade e.d.
- Drink of eet iets kleins en licht verteerbaars voordat je gaat slapen of als je niet in slaap kan komen; het alom bekende warme glaasje melk met honing of anijs. Een lege maag maakt je lichaam onrustig.
- Een te volle maag zorgt eveneens voor onrust, eet geen zwaar verteerbare maaltijden vlak voor het slapen gaan.
- Vermijd teveel inspanning voor het slapen gaan. Geen discussies, ingewikkelde taken en niet intensief sporten.
- Maak er geen probleem van als slapen niet lukt. Het kan geen kwaad om minder te slapen. De gedachte 'ik moet nú slapen anders ben ik morgen niet fit' werkt averechts.
- Doe ontspannende ademhalingsoefeningen.
- Maak je geest leeg door een hele simpele taak als schaapjes tellen uit te voeren.
- Leg pen en papier op je nachtkastje om malende gedachten (ik mag dit niet vergeten, dat moet ik nog zeggen enz) op te schrijven. Dan is het uit je hoofd.
- Zet een luisterboek op dat je al meerdere malen gehoord hebt.
- Drink thee met valeriaan.
- Neem een warm bad van te voren.
- Lavendelgeur is rustgevend.
- Luister naar rustgevende muziek.