Hoofdpijn

Hoofdpijn kan veroorzaakt worden door stress, spanning, drukte, hormonen, voeding, alcohol, holte-ontsteking, slechte zithouding, het weer en nog veel meer.

Doe iets verkoelends op het voorhoofd en/of de slapen. Een koud washandje, plakjes komkommers, citroensap, pepermuntolie of eau de cologne.
Of doe juist iets warms op het voorhoofd en/of de slapen. Hittepleisters, tijgerbalsam, warmte-kompres of shiling oil.
De hoofdpijn gaat er meestal niet van weg, maar het leidt af.

Ontspan!
Maak een wandelingetje in de frisse buitenlucht.
Neem regelmatig pauze waarin je beweegt als je een zittend beroep hebt. Tuur niet uren achter elkaar naar een beeldscherm.
Doe ontspanningsoefeningen tegen hoofdpijn:
- Staand; met gestrekte benen in spreidstand voorover buigen en je hoofd en armen laten hangen.
- Liggend op rug; benen kaarsrecht omhoog (eventueel tegen muur) en armen langs je hoofd strekken.
- Zittend; met gestrekte benen in spreidstand je handen om je voet doen en je hoofd er heen trekken.
- Vanuit geknielde houding in foetushouding gaan liggen. Voorhoofd rust op de grond, spreid de benen eventueel iets en leg je armen langs je lichaam met de handpalmen omhoog.
- Liggend op rug; brug maken.

Houd bij migraine (hoofdpijn gepaard gaande met misselijkheid, lichtflitsen en overgevoeligheid voor licht en geluid) een dagboekje bij om te achterhalen of er iets is dat een aanval uitlokt en probeer dat "iets" te vermijden.
Als slapen niet lukt door de pijn en flitsen probeer dan je gedachten af te leiden. Luister naar de radio (op de zachtste stand), lees een boek (met grote letters) of ga achter een beeldscherm (met minimale lichtsterkte) zitten.
Tegen misselijkheid bij migraine kun je gember nemen.

Bij hoofdpijn die ontstaan is door een lage suikerspiegel (te weinig gedronken of gegeten) wil een glas cola of sterke koffie met veel suiker nog wel eens helpen.

Bij spanningshoofdpijn kun je proberen de pijn weg te masseren.
Zoek met de knokkels van je vingers de pijnlijke plekken op door ze stevig langs je hoofd te bewegen. Draai cirkels op de pijnlijke plekken.
Ga douchen, was je haren uitgebreid en laat de waterstralen op je hoofd kletteren.