Brrr visolie

Een lezer merkte op dat ik ergens visolie adviseerde in het boek en dat ik daar beter algenolie van kon maken. Ik googelde wat rond en ze heeft gelijk.....

Vette haringen met omega-3-vetzuren, Zuiderzeemuseum

In visolie zitten omega-3-vetzuren die je lichaam nodig heeft. Als je 1x per week vette vis eet dan krijg je er voldoende van binnen volgens het voedingscentrum. Mensen die geen vis kunnen of willen eten wordt geadviseerd om producten met toegevoegde visolie (o.a. margarine) te eten of visolie-capsules te slikken.

De 3 bekendste omega-3-vetzuren zijn alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). EPA en DHA kan het menselijk lichaam gelijk opnemen. ALA moet door je lichaam eerst omgezet worden in EPA en DHA. ALA zit onder meer in walnoten, lijnzaad, raapzaad en soja. De andere 2 vetzuren, die makkelijker opgenomen worden, zitten vooral in vette vis.

Nu was ik in de veronderstelling dat visolie gemaakt werd uit de restproducten van vis. Uit koppen, vellen en ingewanden die de mens niet eet. Zoals de ouderwetse levertraan* die gewonnen werd uit vissenlevers. Maar dat is niet zo. Het is de afgelopen jaren, dankzij de toenemende vraag naar visolie, een zeer milieu-belastende industrie geworden.

Voor de productie van visolie wordt heden ten dage meestal de hele vis gebruikt. De vis wordt er speciaal voor gevangen. Voor 1 liter visolie is 20 tot 100 kg vis nodig (bron Wikipedia). De hoeveelheid is afhankelijk van de soort vis en de toepassing. Keuringsdienst van Waarde heeft het zelfs over 30 ansjovisjes voor één capsule. Van het restproduct wordt vismeel gemaakt dat als veevoer wordt gebruikt (onder andere voor koeien die normaliter gras eten!). En dan begrijp je waar deze zin van het voedingscentrum vandaan komt:
"Eieren en sommige vleessoorten leveren EPA en DHA. De gehaltes kunnen sterk variëren en zijn afhankelijk van het gebruikte veevoer." 

Het trieste aan dit verhaal is dat EPA en DHA aangemaakt wordt door algen. Die algen worden gegeten door kleine visjes, kreeftjes en andere beestjes die op hun beurt weer gegeten worden door de vissen die gevangen worden voor de visolie.
EPA en DHA kan gewoon rechtstreeks uit algen gehaald worden. Dat is tig keer duurzamer dan de zee leeg vissen. En er bestaan algenolie-capsules. Helaas duurder omdat ze nog niet op zo'n massale schaal als visolie-capsules gemaakt worden.

Dus ja, het klopt wat de lezer aan het begin van dit stukje opmerkte;
Gebruik algenolie in plaats van visolie!
Of eet voldoende vette vis of algen om aan de benodigde EPA en DHA te komen. De zwarte nori-vellen bij sushi zijn van algen gemaakt. Spirulina is een alg die in poedervorm te koop is en die je kunt toevoegen aan gerechten.


*Levertraan bevat naast de essentiële omega-3-vetzuren ook vitamine A en D. Vitamine D was de reden waarom het vroeger geslikt werd als de r in de maand zat.