Week zonder vlees

Gisteren (5 maart 2018) is de Nationale Week Zonder Vlees gestart. Altijd goed om weer eens onder de aandacht te brengen. Eet minder vlees! Je doet er de dieren, je eigen lijf en het milieu een groot plezier mee. NOS heeft in het kader van deze week een filmpje gemaakt over de milieubelasting van vlees:


Hulp nodig bij minder vlees eten?
  • Koop minder (maar beter) vlees. De mens heeft per dag maar 0,8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht nodig. Dit is 56 gram voor iemand van 70 kg. Vrijwel iedereen eet meer. Maak de gehaktbal met wat extra brood, havervlokken, paneermeel, gebakken uitjes enz.
  • Op dit blog staat een algemene handleiding om vleesvervangers te maken.
  • Kijk eens op de site van de vegetariĆ«rsbond, je kunt daar een gratis 30-dagen abonnement nemen op recepten.
  • Het moestuinkookboek Honger! is zonder vlees en geeft variatietips om het gerecht volledig veganistisch te bereiden.
  • Probeer de vegetarische imitatievlees producten. Ze worden steeds beter! Het vegetarische saucijzenbroodje bij de Ikea is niet van de echte te onderscheiden.
  • Koop veel verse groenten of neem een groenteabonnement zodat de groente de hoofdrol overneemt van het vlees als het gaat over wat er gekookt gaat worden.