Vroeger, toen alles beter was maar niet heus, scheurde ik tips uit tijdschriften en kranten. En die bewaarde ik dan in mijn "Oma's huis- tuin- en keukenboek" van Geertje Gort. In mijn tienertijd kocht ik een kookboek uit 1938 op de rommelmarkt. Met een huishoudelijk aanhangsel! Hoe je vlekken moet verwijderen bijvoorbeeld. En kleine probleempjes waar je mee zat vóór het internettijdperk, daar wist (groot)moeders meestal wel raad op. De laatste tip die ik mondeling kreeg was er een uit het heden en niet uit het wijze verleden, van mijn onmisbare hulp; of ik grijze wondersponsjes kon kopen bij de Action.
Heden ten dage Google ik als ik iets wil oplossen. Maar dat valt niet mee. Als je "fruitvliegjes" intikt vliegen de commerciële boodschappen je om de oren en blijken er speciale pagina's voor te bestaan. Tik je een kwaaltje in, dan beland je in oeverloze discussies op fora waar iedereen aan mag bijdragen. Waar dezelfde tip meerdere malen voorbij komt, waar tips van tovenaars en grapjassen tussen staan, met soms achterhaalde tips en waar het verhaal eromheen soms tig keer zo lang is als de daadwerkelijke tip.
Het lijkt wel of er tegenwoordig voor ieder kwaaltje, huishoudprobleempje of vlekje een speciaal, vaak kostbaar, middeltje te koop wordt aangeboden. Badkamers worden schoongemaakt met badkamerreiniger. Stickers worden verwijderd met stickerverwijderaar.
Kennis van huis-, tuin- en keukenmiddeltjes gaat verloren. Of wordt misbruikt om je naar een site te lokken waar je je door reclame heen moet worstelen om de, als een altijd werkend wondermiddel gepresenteerde, oplossing te kunnen lezen. Oplossingen die niet altijd oplossingen blijken te zijn.
Ik dacht even om alle tips die ik toepas, uitzoek of wil onthouden op te gaan slaan op Pinterest. Maar een doorzoekbare website is wel zo handig. En daar heeft het nageslacht ook nog wat aan.
De domeinnaam Nageluk heb ik overgenomen van mijn dochter met haar ontelbare hoeveelheid flesjes nagellak. Dat verhaal kun je vinden op mijn kletsblog Kijkenietkope.
Als ik niet weet wat te fotograferen bij een onderwerp maak ik een 10-minuten tekeningetje met fineliner.
Copyrights van dit blog ligt, tenzij anders vermeld, bij Artoek. Beeldmateriaal mag, ongewijzigd èn met link naar dit blog, gebruikt worden.
Veel leesplezier, wijsheid en oplossingen toegewenst!
Groet, Martine
Heden ten dage Google ik als ik iets wil oplossen. Maar dat valt niet mee. Als je "fruitvliegjes" intikt vliegen de commerciële boodschappen je om de oren en blijken er speciale pagina's voor te bestaan. Tik je een kwaaltje in, dan beland je in oeverloze discussies op fora waar iedereen aan mag bijdragen. Waar dezelfde tip meerdere malen voorbij komt, waar tips van tovenaars en grapjassen tussen staan, met soms achterhaalde tips en waar het verhaal eromheen soms tig keer zo lang is als de daadwerkelijke tip.
Het lijkt wel of er tegenwoordig voor ieder kwaaltje, huishoudprobleempje of vlekje een speciaal, vaak kostbaar, middeltje te koop wordt aangeboden. Badkamers worden schoongemaakt met badkamerreiniger. Stickers worden verwijderd met stickerverwijderaar.
Kennis van huis-, tuin- en keukenmiddeltjes gaat verloren. Of wordt misbruikt om je naar een site te lokken waar je je door reclame heen moet worstelen om de, als een altijd werkend wondermiddel gepresenteerde, oplossing te kunnen lezen. Oplossingen die niet altijd oplossingen blijken te zijn.
Ik dacht even om alle tips die ik toepas, uitzoek of wil onthouden op te gaan slaan op Pinterest. Maar een doorzoekbare website is wel zo handig. En daar heeft het nageslacht ook nog wat aan.
De domeinnaam Nageluk heb ik overgenomen van mijn dochter met haar ontelbare hoeveelheid flesjes nagellak. Dat verhaal kun je vinden op mijn kletsblog Kijkenietkope.
Als ik niet weet wat te fotograferen bij een onderwerp maak ik een 10-minuten tekeningetje met fineliner.
Copyrights van dit blog ligt, tenzij anders vermeld, bij Artoek. Beeldmateriaal mag, ongewijzigd èn met link naar dit blog, gebruikt worden.
Veel leesplezier, wijsheid en oplossingen toegewenst!
Groet, Martine
Maart 2016