En wat er toen gebeurde...

Sinds ik de items van dit blog pin krijg ik irritante voorgestelde berichten op Pinterest. Als ik zo'n pin open moet ik eerst een Facebookpagina liken voordat ik verder kan of moet ik 4 met reclame volgeplempte pagina's door worstelen voordat ik "de clou" krijg.
Het trieste is dat "de clou" af en toe gevaarlijke onzin is. De berichten zijn klakkeloos gekopieerd of slecht vertaald, èn vaak zonder credits voor, de al dan niet gephotoshopte, foto die erbij staat.
Doel van dergelijke sites is niet informeren maar kliks genereren. Via de sociale media lokken ze je met vage, sensationele koppen naar hun site.

"Nooit meer last van #grootprobleem dankzij dit simpele trucje"

"Zij knipte een sponsje open, deed er een magneet in en ..."

"Ze vulde een sok met zout en daarna ..."

"Ik wist niet dat het zo makkelijk was om van #grootprobleem af te komen"

"Waarom wist ik dit niet eerder? Eindelijk een simpele oplossing ..."

"Wat artsen je niet vertellen ..."

"Ik wist dat #blablabla goed was, maar ..."

"Waarom doet hij een stuk zeep onder de lakens?"

"Met deze simpele truc lukte #blablabla mij zelfs"

"Wij doen #blablabla allemaal al jaren fout. Zo gaat het in 1x goed "

"Je doet #blablabla al je hele leven verkeerd. Zo gaat het sneller"

"Lukt het jou ook nooit om #grootprobleem op te lossen? Doe ..."

"Haar huis ruikt altijd geweldig."

"Doktoren waarschuwen ... "

"Dit is absoluut het beste dat je ..."

"Dit ga ik vanaf nu elke dag ..."

"Zij ontdekte bij toeval dat ..."

"En wat er toen gebeurde..."

"Je raadt nooit hoe ik van #grootprobleem afkwam."

"Ongelooflijk, lees hoe .... "

"Je kunt voorgoed afrekenen met #grootprobleem door ..."

"Binnen 1 dag verlost van #grootprobleem"

Wat ik niet begrijp is dat Pinterest en Facebook dergelijke sites geen ban geven. Dergelijke sites overtreden de auteurswet, staan vol met gerecyclede content en lokken de bezoekers weg van het platform. Alhoewel Facebook en Pinterest voor dat laatste een oplossing hebben door de berichten in een frame te tonen. Wat dat betreft hebben Pinterest en Facebook natuurlijk precies hetzelfde doel, zoveel mogelijk content op hun platform publiceren en hopen dat de lezers aldaar gaan reageren en zoveel mogelijk tijd op hun platform door brengen.